Booking

Booking? EPK? Pressepakke? Rider? Input-liste? Break-even?

De fleste musikere har ikke et bookingbyrå i ryggen som kan ta seg av booking-oppgaver. Derfor er det viktig å ha grunnleggende kunnskap om hva du må ha klart før du henvender deg, hva ting kalles og hvordan prosessen foregår! Les gjerne Silje Holmen sin introduksjon “Hvordan bli booket!” – Silje er booking-ansvarlig på Cafe Sør som vi samarbeider med om konsertserien Sunday World!

Når du henvender deg til et spillested, festival eller en annen aktør er det viktig å lese henvendelsen din fra deres synspunkt. De får vanligvis haugevis av henvendelser, så det er viktig at du er kortfattet, tydelig og at du skiller deg ut!
Først noen generelle tips:

  • Språkvask!
    Ingenting gir et dårligere førsteinntrykk enn grammatiske feil, halvferdige setninger og CAPS LOCK. Ta deg god tid til å lese igjennom eposten før du sender den. Er du i tvil, kan du få en kompis til å lese igjennom for deg!
  • Vær personlig
    Skriv “Hei *Navn Navnesen*” og introduser deg selv. Dette viser at du har forberedt deg, vet hvem som er booking-ansvarlig og at dette ikke bare er en copy/paste-epost!
  • Lenker > Vedlegg
    Ikke fyll opp eposten til mottakeren. Større filer (alt større enn et tekstdokument) bør det lenkes til; ikke last opp video og .wav-filer som vedlegg.
  • Vær tidsrealist
    Du får nok ikke spillejobb i morgen. En tommelfingerregel er at 3 måneder fram i tid er det tidligste du kan forvente. Mange klubber booker for et helt halvår om gangen, og festivaler kan booke 1 år i forveien.
    Vær tidlig ute med å henvende deg!
  • Kontrakt!
    Skriv alltid kontrakt. Alltid. Se Creos kontraktmaler.

Før du sender epost

Før du henvender deg er det viktig at du har forberedt deg. Du bør:
1: gjøre litt undersøking. Hvor er konsertlokalet/festivalen? Hva heter booking-ansvarlig? Hvilken profil har de? Booker de spesifikke sjangere? Det er (kanskje) ikke stor vits i å sende en epost til en metall-festival om du spiller salsa.
2: forberede en pressepakke med nødvendige dokumenter

I ditt booking-arsenal bør du ha forberedt følgende:

  • Bio / Presseskriv
    Lag et tekstdokument der du – kortfattet – introduserer deg/bandet. Hvem er dere? Hvilken musikk spiller dere? Hvor har dere spilt tidligere? Har dere gitt ut musikk? Har dere blitt skrevet om i avisa/blogg/magasin? Har dere gode streaming-tall å vise til? Fokusér teksten rundt det positive dere har oppnådd og det som skiller dere ut! Om dere har et sitat eller anmeldelse fra en tidligere konsert, er dette gull verdt å sitere her!
    NB: Maks 1 A4-side. Eksporter som PDF.
  • Pressebilder
    Bruk tid på å ta noen gode pressebilder i høy oppløsning! Om du ikke har et godt kamera, så kanskje du kan få en kompis til å ta bilder for dere? Vær kreative og få med en fotograf med et godt øye.
  • Lyd / Video
    Har dere innspilt materiale? Kanskje dere også har gitt ut musikk som ligger på Spotify? Legg ved lenker til de 2-3 beste låtene deres.
    Om du også har en live-video, er dette gull verdt. Den kan lenkes til eller lastes opp på en sky-mappe (se under).
  • Teknisk rider
    En teknisk rider er en oversikt over hva dere trenger av teknisk utstyr på konsert: antall vokalmikrofoner, monitorer, strømuttak, forsterkere osv. Tar dere med eget utstyr? Skriv dette her også. Dette gir spillestedet en god oversikt over hva som må være gjort klart på forhånd, slik at lydprøve kan bli brukt til lydprøve og ikke å hente utstyr! Denne oversikten skal være enkel og tydelig, slik at det ikke blir misforståelser. Se gjerne Brak sin Guide til teknisk rider!
    Dette bør være et eget dokument.

Last gjerne alt opp i en mappe på Dropbox, Google Drive eller en annen sky-tjeneste. Dette gjør det enkelt å legge ved en link til alle dokumentene og dere unngår å sjonglere mange forskjellige lenker. Denne mappen blir da deres pressepakke.

Når du sender epost

Du har alt klart: Du vet hvem som er booking-ansvarlig, du har forberedt en fin pressepakke, oversikt over tekniske behov og du har funnet riktig kontakt-info. Nå må du gjøre alt du kan for å gi et godt førsteinntrykk. Vær tydelig: hva vil du?

Start eposten med en kort presentasjon og presisering av hvorfor du tar kontakt, etterfulgt av en kort bio om aristen/bandet. Avslutt med relevante linker og signatur med ditt fulle navn, band/artist-navn og kontaktinfo.

Og husk: De får mange eposter. Om du ikke har fått svar, er det lov å purre på en vennlig måte etter en uke!

Tips fra bookerne!

“Det å måtte laste ned noe er mindre gøy enn å trykke på en lenke og høre musikken og se bilder med en gang!” – Ingrid Ytre-Arne, Oslo Afro Arts Festival

“Musikken din skal selges til booker, jeg skal ha lyst til å booke dere, hva gjør deres musikk verdt en tur på konsert?” – Silje Holmen, Cafe Sør / Uhørt

Ord og uttrykk

Break-even: Når arrangøren har fått dekket sine utgifter kalles dette break-even, og er en vanlig del av forskjellige honorarmodeller.
EPK: Electronic Press Kit: Pressepakke. Se under.
Input-liste: En teknisk oversikt over hvor mange kanaler dere trenger, til hvilke instrument og med eventuelle tekniske preferanser (mikrofon, prosessering og lignende). Se Brak sin Guide til teknisk rider!
One-sheet: Presseskriv.
Pressepakke: En samling av promo-materiale, altså deres presseskriv, pressebilder og lyd/video dere bruker til å markedsføre bandet/artisten. Dette er gjerne en sky-mappe.
Rider: Det fins både teknisk rider og hospitality rider. Teknisk rider redegjør for deres tekniske behov (nevnt over), mens hospitality rider redegjør for deres ekstra behov som mat, drikke, overnatting og lignende. Disse riderne holdes separate.
Stage-plot: En skisse for hvordan dere ønsker at scenen skal se ut, med hvor dere står på scenen, hvor mange monitorer dere trenger og hvor de skal plasseres, hvor dere trenger strømuttak og annen viktig informasjon. Dette gir arrangøren et tydelig bilde for opprigg.

Det er flust av andre gode guider! Her er noen forslag til påfyll:
Brak – Hvordan skrive bookingmailbooker
SØRF – Hvordan skrive en god booking-mail