Sudeshna er bosatt i Oslo, disippel av verdens største sarodmaestro, legenden Ustad Amjad Ali Khan. I 2003 inviterte kulturdepartementet i Frankrike henne og tilbød henne en ti års kontrakt. Hun bodde i Marseilles hvor hun holdt konserter, innspillinger og deltok i kulturelle begivenheter. I 2013 flyttet hun til Norge. I Norge foreleste Sudeshna for masterstudenter ved Norges Musikkhøgskole, hun har spilt på festivaler som Melafestivalen, Kongsberg Jazzfestival, Mandaljazz og mange flere.

Sarod & Pakhawaj


 

Sarod & Pakhawaj:
Sudeshna og Erlend spiller indisk musikk, Sudeshna på Sarod, akkompagnert av Erlend på Pakhawaj.

Sudeshna Bhattacharya:
Sudeshna er bosatt i Oslo, disippel av verdens største sarodmaestro, legenden Ustad Amjad Ali Khan. I 2003 inviterte kulturdepartementet i Frankrike henne og tilbød henne en ti års kontrakt. Hun bodde i Marseilles hvor hun holdt konserter, innspillinger og deltok i kulturelle begivenheter. I 2013 flyttet hun til Norge. I Norge foreleste Sudeshna for masterstudenter ved Norges Musikkhøgskole, hun har spilt på festivaler som Melafestivalen, Kongsbergfestivalen, Mandaljazz og mange flere.

Erlend Olderskog Albertsen:
Erlend med base i Oslo er multiinstrumentalist og har medvirket i prosjekter som har resultert i bl.a plateinnspillinger utgitt på SOFA, Jazzland recordings, Nakama Records og turneer i Japan, Tyskland, Island og Skandinavia. Erlend har tatt etterutdanning i den indiske musikktradisjonen hos Mohan Shyam Sharma, Pakhawaj.

Sarod og Pakhawaj
Sarod er et instrument med kropp av ett emne av indisk mahogny eller teak med gripebrett av stål uten tverrbånd. Kroppen av instrumentet er trukket med geiteskinn, og stolen står i press mellom strengene og geiteskinnlokket. Sarod har fire spillestrenger, seks rytme- og grunntonestrenger og 15 resonansstrenger. En klimprer på strengene med en «djaba» – et plekter laget av kokosnøtt.
Pakhawaj er en tønneformet, tohodet tromme, med opprinnelse fra det indiske subkontinentet. Sidene av pakhawaj er laget med skinn, ofte geiteskinn. Bassen har blir smurt med litt deig som fungerer som «kiran» og gir en levende basslyd.

Indisk klassisk musikk
Har røtter i meditasjonsmusikk og blir henvist til de eldste hinduistiske skriftene. De forskjellige melodiene (ragas) er tids- og sesongavhengige og sies å påvirke forskjellige deler av kropp og sinn. Klassisk indisk musikk har et av de mest komplekse og komplette musikksystemene i verden. I likhet med vestlig klassisk musikk er oktaven delt inn i tolv halvtoner og syv grunntoner, men i klassisk indisk musikk er tonene også temperert. I tillegg inkluderer den mikrotonaliteten i et system som oktaven er delt inn i 22 deler, og den inkluderer forskjellige og avanserte polyrytmiske mønstre.

“Sublime Rageshree and Kambaj Raga Performance”
CD review World Music Central

Sudeshna Bhattachary has impressed me with her dedication
Ustad Amjad Ali Khan to Asian Age

“A Sarod Maestro”
Norwegian National Radio

“World class Sarod”
Swedish National Radio

http://www.sudeshnasarod.com/Press.html

Sudeshna Bhattacharya

INSTRUMENTER

Sarod, Mohan Vina

SJANGERE

Indisk klassisk musikk

OPPRINNELSESLAND

India

BASERT HVOR I NORGE

Oslo

KONTAKTINFORMASJON

sab@sudeshnasarod.com

NETTSIDE

Klikk her